יכולות - לחיזוק הפריפריה והמערכת הציבורית
בישראל, למרות המאמץ רב השנים עדיין ישנה חפיפה בין רקע שיוכי להישגים לימודיים, הבאים לידי ביטוי גם בשיעורי זכאים לבגרות, שיעורי אקדמאים ועוד.
מתוך מטרה לתרום להגברת השוויון בהישגים לימודיים במערכת החינוך הציבורית, ובשל השלכותיה של תעודת הבגרות על האפשרות למוביליות חברתית, מופעלות בכל המגזרים בבתי ספר תיכוניים מקיפים בפריפריה הגאו-חברתית , התכניות העיקריות: סטארט, חסם והפעלה משולבת של תכניות אלה.
- יכולות - סטארט מסלול עיוני לבגרות ולמניעת נשירה - תכנית תלת שנתית (י'- יב') לתלמידים בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בכיתה ט'/בנשירה סמויה. עד יב' – מניעת נשירה ורכישת תעודת בגרות וכן המשך תמיכה באקדמיה.
- יכולות - מקצוע חסם לבגרות - תלמידי יא'-יב' שנכשלו או יכשלו באחד/שניים ממקצועות הלימוד המהווה/ים חסם לרכישת תעודת בגרות. לומדים במסגרת התכנית, ומצליחים בבחינת/ות הבגרות במקצוע החסם. מס' שעות למידה בתכנית ודרך הפעולה, מאפשרות הצלחה מחודשת לכל ורכישת תעודת בגרות.
- שילוב תכניות חסם וסטארט - לשם הגעה ל- 90% זכאות בית ספרית לבגרות ואף למעלה מכך (לדוגמא תיכון בית ג'ן תשע"ג)
- פדגוגיה, דידקטיקה ושיטה - שפותחו יעודית לאוכלוסיות תלמידי התכניות.
להרחבה על השיטה והפדגוגיה עיין באתר יכולות - פדגוגיה |
- כיצד פעילות יכולות תורמת לחיזוק הפריפריה והמערכת הציבורית?
א. אוכלוסיה מוגדרת בפריפריה - ללא מענה ציבורי מספק
ב. חינוך חינם
ג. בשיתוף הריבון
ד. חיזוק העצמה ואפיק מוביליות לצוותי בתי הספר
ה. הפריפריה במרכז - גם המנחים מהפריפריה
ו. כל אחד יכול - לא רק סיסמה, אלא גישה, שיטה, פדגוגיה, דידקטיקה ייעודית הכשרה והנחיה
אנו מאמינים,
ח. הטמעה
ט. יציבות תמיכתית פדגוגית ותקציבית
י. הצלחת בתי הספר בפריפריה בפעילות עם אוכלוסיית התכניות: |