מנהלי בתי ספר ומורים מספרים
-
"כולם רוצים שהתלמידים יצליחו"
דצמבר 2018
מנהל בית ספר שמשתתף בתוכנית חסם
"יכולות יצרה מרחב חינוכי חיובי בין המורה לתלמיד, כי התלמיד הרגיש שיש מישהושתומך בו ודואג להצלחתו, דבר שלא הרגיש אותו בצורה ברורה ומודגשת קודם. וגם ישיותר אמון במורים וגם בתלמידים, ושיתוף פעולה כי כולם רוצים את אותה המטרהשהתלמידים יצליחו. -
"כל אחד יכול"
דצמבר 2018
מורה בתוכנית חסם
"אני חושב שהרעיון העומד מאחורי התכנית זה שכל תלמיד יכול להצליח, אין תלמידשאיננו יכול. אני מאמין בזה אישית, והתכנית באה בהלימה עם מה שאני חושב. לכן,כשעבדתי, נהניתי מאוד והשתכנעתי יותר והאמנתי יותר שאכן כל תלמיד יכול להצליח." -
"שיעור הזכאות הופך גבוה"
דצמבר 2018
מנהלת בית ספר במגזר הדרוזי
"בסופו של דבר זה הביא להעלאת אחוז ההצלחה בכל המקצועות, ולא רק בחסם. כי - -תלמיד שהצליח בתכנית במתמטיקה והמורה דיבר על זה, גם מורה אחר שאיננו בתכניתהתחיל לחשוב שגם הוא יכול להביא את התלמיד הזה להצלחה גם במקצוע שלו. ואז שיעורהזכאות הופך גבוה." - הסיפור האמיתי על ההצלחה
-
"אני גאה בתלמידים , שלמדו ש"כל אחד יכול"
אוקטובר 2007
רות ביטון, רכזת תכנית תפנית סטארט מקיף ז'
באר שבע"ולסיכום...לפני כשלוש שנים נבחרתי לרכז פרוייקט חדש ולא מוכר – "תוכנית תפנית - סטארט". לא היה לי שמץ של מושג למה אני נכנסת, אך הבנתי שלתפקיד נדרשים מרץ, מוטיבציה ואמונה ב"צדקת הדרך".
נזרקתי למערבולת של עבודה ועשייה מול קבוצת תלמידים שהקשר שלה לביה"ס וללימודים היה מקרי בהחלט! לתלמידים חסרו הרגלי למידה, אמונה ביכולתם וביה"ס עבורם היה מרכז חברתי במקרה הטוב ומקום לעשות "שטויות" במקרה הפחות טוב.עבור ביה"ס התלמידים הנ"ל היו גורם מפריע ומטריד שלא נמצאה להם מסגרת, והתקווה הגדולה הייתה שלא יפריע ואולי גם יסיימו 12 שנות לימוד.
שיטת העבודה בתפנית היא ייחודית ומיוחדת. הדרישות מהמורים, מהרכזים ובעיקר מהתלמידים הן דרישות תובעניות וקשות, אבל התמיכה והליווי של מנחה התכנית – מר מוטי שטרית, סייעה לי רבות, כל בעיה נפתרה ע"י מוטי מכל המורים מול ההנהלה מול ההורים ומול התלמידים, ללא סיוע זה אין לי ספק כי לא הייתי עומדת במשימה זו.
לאחר שלוש שנים בהן התמודדתי עם קשיים רבים עם עליות ומורדות הגעתי לקו הסיום עם 35 תלמידים, שלרובם תהיה תעודת בגרות מלאה ולאחרים חסרים בין מקצוע אחד או שניים. ובכל זאת, אני גאה לסיים שלוש שנות ריכוז, אני גאה בתלמידים שלמדו פרק חשוב בחיים ובו – "כל אחד יכול" – ולא מדובר בסתם קלישאה.
אני גאה בעובדה שלקחתי חלק במהפכה אמיתית במערכת, מהפכה שמקדישה את מירב תשומת הלב לתלמידים שנפלו בין הכיסאות, שהבטחון שלהם היה ירוד והתכנית דאגה לשפר את מעמדם בעיני עצמם ובעיני הסביבה." -
"עקרונות התכנית חוללו מהפך בבי"ס"
אוקטובר 2007גב' מתי מינדליןמנהלת בית הספר התיכון מקיף ו,באר שבע"בבית ספר מקיף ו באר שבע פועלות כתות תכנית תפנית – סטארט " הצלחה" בשלוש שכבות גיל. בשכבות י-יב לומדים סה"כ כ 150- תלמידים המהווים כ 20% מאוכלוסית בית הספר בחט"ע. מחזור ראשון סיים זה עתה, בסוף שנת הלימודים תשס"ז ,כאשר מתוך 48 התלמידים יהיו זכאים לתעודת בגרות בין 40 ל 42 בוגרים. תלמידים אשר נקודת הזינוק שלהם התאפיינה בנשירה סמויה , בעיות התנהגות ותפקוד ובתעודת סיום כתה ט עם מקצעות רבים עם הערכה של ציונים שליליים.עקרונות תוכנית העבודה של תפנית בכיתת סטארט –הצלחה ,חוללו מהפך בבית הספר. השינוי נעשה באמצעות כניסה של גורם מתערב חיצוני אך הוא נעשה ע"י צוות מורי בית הספר.השנוי היה כרוך בעבודה קשה ותובענית הן עבור התלמידים והן עבור המורים.כאשר המוטו המרכזי המלווה את העבודה הוא הרעיון כי ההצלחה הינה פונקציה של מידת ההשקעה. עקרונות העבודה הוכיחו במהרה כי ההצלחה אפשרית וכל אחד יכול להצליח.גם מורה וגם תלמיד. התוכנית אפשרה הצלחה ותחושת סיפוק לקבוצה גדולה של תלמידים ובמקביל גם לקבוצה גדולה של מורים השותפים לתוכנית . על פי תפיסתנו החינוכית צוות המורים והנהלת בית הספר אנו מאמינים כי ההצלחהנמדדת לא רק ע"י ציונים ובהצלחות במבחנים אלא ההצלחה נמדדת במידת האחריות שכל אחד מן השותפים לקח על עצמו,במידת העקביות והכוחות שכל אחד שאב מן התוכנית להמשיך ולפעול בה ולהרחיק את קו האופק העתידי.עובדות אלו של אמונה ביכולות,שינוי ארגון הלמידה וההוראה ,הנחיה דסיפלינרית,מבחני הצלחה ומטה ימי לימוד מרוכזים ומרתונים קראת בחינות תוך התייחסות לסביבת הלמידה ולתנאי ההוראה כל אלו אפשרו לתלמידים ולמורים להצליח.ההצלחה הדביקה את כולם.תלמידים, מורים והורים חוו חוויה אשר אפשרה לכל אחד מן השותפים להיות שבע רצון ומסופק מן התוצאות. בבית הספר נוצרה אוירה אחרת של עשייה בראש ובראשונה אך יחד עם זאת אני רואה גם ניצנים של גאות יחידה של הגברת תחושת השייכות של תלמידים, מורים והורים.לסיום ברצוני להודות לכל השותפים לעשייה החינוכית בה הושם דגש על האוכלוסיות המתקשות ,למשרד החינוך, לאגף החינוך של עירית באר שבע, קרן רש"י, לתפנית ולתורמים הנכבדים.תודה מיוחדת להוגה התוכנית מר ניסים כהן מנהל תפנית ולמוטי שיטרית מנחה ורכז התוכנית בבית ספר"
-
"סיפור ההצלחה הוא השינוי שחל בביה"ס"
אוקטובר 2007סלעית- רכזת תכנית תפנית לבגרות, מניעת נשירה – סטארט, בי"ס מקיף ז',באר שבע"סיפור ההצלחה בתוכנית "סטארט" הינו בעצם השינוי . שינוי שהתרחש בבית הספר – בהנהלה, אצל המורים המלמדים בכיתות והתרחב למעל המורים בחדר המורים ואצל התלמידים.התלמידים- התלמידים החלו לראות עצמם כחלק מבית הספר, ביטחונם העצמי וכך גם הדימוי העצמי עלה. השינוי המשמעותי שהתחולל אצל התלמידים בין אם הם השיגו את תעודת הבגרות המלאה או חלקה הוא שהם למדו לא לוותר לעצמם, למדו לקחת אחריות על תוצאות מעשיהם ,למדו להציב לעצמם מטרות והכי חשוב הם למדו לחלום ולהגשים את חלומם. החלום מתבטא בשאלות שהתלמידים החלו לשאול את עצמם על המחר-מה אני אעשה בצבא?מה אני רוצה ללמוד? מה אני רוצה לעשות בחיי?המורים- אין ספק שבשנה הראשונה וגם בשנה האחרונה היו מורים שעדיין היו סקפטיים לגבי הצלחת התלמידים בפרט ולגבי הצלחת התוכנית בכלל . לאט לאט המורים עצמם התנסו בחוויות ההצלחה בעבודה עם התלמידים ,והחלו להאמין שניסים אכן מתרחשים בעזרת עבודה קשה והרבה מאוד אמונה. המורים החלו ליישם את שיטות העבודה ואת צורת החשיבה בהרבה מהכיתות השונות אותן הן מלמדים.הנהלת בית הספר – ברגע שניתנו להנהלת בית הספר הכלים וההזדמנות להשאיר את התלמידים "החלשים" "המופרעים" בבית הספר הם לא וויתרו על אף תלמיד ובכך יושם "האני המאמין" של בית הספר "אם אינך מאמין בניסים אינך ראלסטי" (גולדה מאיר)